Veel jongeren dreigen om te vallen, dit was zelfs al voor de corona periode een aandachtspunt. In mei 2019 publiceerde het RIVM de factsheet Mentale gezondheid van jongeren. 11% van de jongeren is psychisch ongezond, waarbij men in februari 2021 aan de bel trekt: 50 organisaties gaan in de bres voor de jongeren om de scholen weer te openen. De impact van de corona maatregelen is gigantisch op de psychische gezondheid van jongeren. Veel jongeren ervaren stress, prestatiedruk en eenzaamheid.

1 op de tien jongeren worstelt met psychische problemen

Één ding is zeker, als je op social media kijkt, is dit zeker niet de indruk die je krijgt. Als die perfecte en gezellige tijdlijnen vertonen een totaal ander beeld dan de werkelijkheid. Als jij merkt dat jij een van die jongeren bent, weet je één ding: je bent NIET de enige! Soms kan dat zó de gedachte zijn. Dat je de enige bent. Juist wanneer je alleen worstelt met bepaalde gevoelens of gedrag kan schaamte je nóg verder vast zetten. Het is zo belangrijk om dingen te benoemen, ze als het ware in het licht te brengen, want dán kan je geheim of je worsteling zijn macht verliezen.

Laat je kennen

Vanuit de behoefte aan steun, het gemis aan écht contact en gevoelens van sociale (on)veiligheid is het enorm belangrijk dat je jezelf bewust bent dat je mensen om je heen hebt die jou kennen of jou bij willen staan in je worsteling. Mensen die als het ware je rug dekken, die je helpen om te ontdekken wat goede grenzen voor jou zijn, wat op dit moment helpend voor je is en wat de keuzes zijn die bij jou passen. Hierbij kun je denken aan je ouders/verzorgers, je mentor of een vertrouwenspersoon op school. Dat is soms écht super spannend, maar zó nodig.

Tips voor als je niet lekker in je vel zit

Graag geef ik je nog een aantal tips, voor als je niet lekker in je vel zit.

  1. Erken
    Dat je bang bent, dat je stress ervaart, dat je niet lekker in je vel zit, dat je het leven nu niet als eenvoudig of eerder als heel zwaar ervaart. Juist wanneer je het erkent, mag het er zijn en kun je er iets mee.
  2. Ga in verbinding met anderen
    Het delen over de dingen die je op dit moment lastig vindt of waar je al langer mee worstelt is lastig, maar super belangrijk! Real life contact is super belangrijk omdat er bijvoorbeeld oxytocine (gelukshormoon) vrijkomt, wat niet gebeurd wanneer je online of via apps contact hebt met mensen. Je hebt het nodig om mensen te zien, lol te hebben met elkaar én mensen je écht te laten kennen door wellicht af en toe kwetsbaar te zijn.
  3. Zorg voor structuur
    Als er iets niét goed is voor je koppie, is het gebrek aan structuur wel. Juist gezien de corona periode en het thuis studeren, is een gezonde structuur van slapen, eten, ontspannen en bewegen zo lastig. Dat vergt een dosis discipline. Maar dat is enorm belangrijk! Stel voor jezelf of met iemand een structuur op en pak dit op. Je kunt bijvoorbeeld samen met een vriend(in) afspreken dat je samen die structuur handhaaft, of zet je wekker op de gezette tijden.
  4. Ga naar buiten!
    Sport, wandel of ga buiten zitten. De belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Bovendien is de buitenlucht goed voor je creativiteit, werkt het stress reducerend, het verbeterd je korte termijn geheugen én je mentale energie. Hup naar buiten dus. Tip: ga elke ochtend al even naar buiten vóór je begint met je (school)werk.
  5. Zorg goed voor je lichaam
    Neem je lijf serieus. Stop er gezonde voeding in, verzorg jezelf en kleed jezelf goed. Ook dat activeert je mindset.
  6. Wat eet je?
    Ook je voeding heeft effect op je geestelijke gesteldheid, wist je dat? Door gezonde voeding voel je jezelf fitter en energiek. Het voedingscentrum geeft hier vele tips over gezonde voeding, juist in deze tijden. Via de Mijn eetmeter kun je ontdekken of je voldoende bouwstoffen binnenkrijgt die jouw lichaam nodig heeft.

Merk je dat je wel wat support kunt gebruiken? Ga dan in gesprek met je ouders, jeugdwerker of vertrouwenspersoon. Mocht je coaching willen ontvangen ben je natuurlijk ook van harte welkom bij mij, neem dan contact met mij op. Door middel van een 7LIFE assessment kunnen we goed zien op wat voor manier jij het liefst in verbinding staat met andere mensen, hoe je omgaat met stress en waar je op dat moment behoefte aan hebt.